Yoga voor iedereen

Ik heb zelf ervaren dat Dru Yoga je leven op een positieve manier verandert:

Mythes 1

  • Je krijgt meer energie;
  • Het vermindert werk gerelateerde klachten als rug-, nek- en schouderklachten;
  • Je wordt flexibeler, zowel fysiek als mentaal;
  • Je voelt je meer ontspannen, maakt je minder zorgen en kunt meer in het ‘NU’ staan;
  • Je bent beter opgewassen tegen stress en blijft beter in balans.


Mythes over yoga, herken je ze?
Yoga is populair, de bladen staan vol artikelen over de voordelen ervan en in de grote steden vind je meer yoga studio’s dan bakkers om de hoek! Toch worden er ook redenen aangevoerd waarom yoga niet geschikt zou zijn voor je. We noemen er hier een paar.

 

 

  1. Je moet lenig zijn om yoga te kunnen doen
    Dat is geen verwonderlijke gedachte wanneer je foto’s ziet van mensen in ingewikkelde yogahoudingen. Toch zijn er genoeg toegankelijke yogastijlen, waarvan Dru Yoga de meest bekende is, waar de zachter uitgevoerde houdingen even grote effecten hebben. Een van de doelen van yoga is om te werken aan een gezond en flexibel lichaam. Door yoga te doen word je langzamerhand flexibeler; je hoeft niet al lenig te zijn.

  2. Yoga is een religie
    Yoga is duizenden jaren geleden ontwikkeld in het Oosten en gebaseerd op kennis over de relatie tussen lichaam en geest. Die kennis kun je ten dele ook in het Boeddhisme en Hindoeïsme terugvinden. Maar de focus verschilt: in de Oosterse religies ligt de nadruk op vaste rituelen, gebed en een godsbesef. In yoga werk je met name aan een positieve manier van leven en zorg je voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

  3. Yoga is niet inspannend genoeg, ik heb behoefte aan een stevige work-out
    Yoga kun je op allerlei niveaus van inspanning doen. Heb je behoefte aan een flinke work-out, doe dan bijvoorbeeld de zonnegroet of de vitaliteitsreeks minimaal 5 keer achter elkaar. Heb je behoefte aan meer rust en balans, dan zijn de Aardegroet en de Groet aan de 4 Windrichtingen uitstekend geschikt. Heb je last van stress, dan ligt de keuze voor een van de Energy Block Release (EBR´s) meer voor de hand. De yogadocent bepaalt de samenstelling van de oefeningen in de klas maar in de meeste gevallen kun jij om advies vragen of je behoefte aangeven.

  4. Je moet maanden tot jaren ‘aan’ yoga doen voordat je er iets van merkt
    Niet alle voordelen van yoga zul je direct kunnen ervaren maar na een aantal yoga sessies zul je al minder last kunnen hebben van eventuele schouder-, rug- en nekklachten, voel je je meer in balans, heb je zeker meer energie en minder last van slaapproblemen.

Hoe nu verder?
Je kunt yoga altijd beoefenen en het maakt niet uit of je man bent of vrouw, lenig of minder lenig, dikker of dunner, spiritueel of niet spiritueel. Er is eigenlijk maar één vraag: lukt het je om tijd te maken om yoga te doen?